blogas – tekstų skaitymo būdas

 
VIENUOLIKTOJI METŲ SAVAITĖ
(grįžti prie sąrašo)
 
 
2007-03-12, dzenas ir vakarai
 
Vakar užverčiau Umberto Eco Atvirą kūrinį (opera aperta). Pirmasis leidimas Milane pasirodė anksčiau, nei gimiau (keista, Fuko švytuoklė man atrodė labai šiuolaikiškas romanas).

Būsiu atviras, knyga viršijo mano galimybes. Beribės semiozės procese kiekvienas signifikatas gali tapti kito signifikato signifikantu, net ir savo ankstesnio signifikanto, ir gali atsitikti taip, kad objektas (referentas) semiotizuojasi ir tampa ženklu. Neišsigąskite, signifikantas tėra ženklo laikmena, simbolis, o signifikatas – reikšmė, nuoroda (į tą objektą–referentą). Ėėėė, kiekvieno ženklo reikšmė gali tapti kitos reikšmės simboliu, net ir savo ankstesnio simbolio, o pats objektas... Bet aš ne apie tai.

Skyriuje Dzenas ir Vakarai Umberto Eco veda paraleles:

Paminėjome neodadaizmą, tad reiktų pasvarstyti, ar viena iš tokios dzeno sėkmės Vakaruose priežasčių nėra tai, kad vakariečio žmogaus vaizduotė jau buvo išlaisvinta siurrealizmo gimnastikos ir automatizmo šlovinimo. Kažin ar labai skiriasi šie dialogai: „Kas yra Buda? Trys svarai linų?“ ir „Kas yra violetinė spalva? Dviguba musė?“. Formaliai – ne. Jų atsiradimo motyvai skirtingi, tačiau viena aišku – pasaulis, kuriame gyvename, su piktdžiugišku pasitenkinimu linkęs priimti pasikėsinimus į logiką.

Apie 1978-uosius pro mane praplasnojęs vakarų susidomėjimo dzenu aidas įbrėžė sieloje motto, kuriam prieš savo valią (jau antrą tūkstantmetį) esu ištikimas: logika + absurdas. Na, tam tikra prasme į logiką kesinuosi nuolat – susidūręs su nauja informacija nesąmoningai mėginu ją transponuoti ir invertuoti visais pasąmonei žinomais būdais. Jei apsigina – gerai, jei ne – dar geriau.

Nors giliau pasvarsčius, logikai esu ištikimas. Neturiu kito metodo, dievas pats su manimi nesikalba. Mano vidiniuose vakaruose dzenas nereiškia nepaklūstančio logikai pasaulio. Tai tik gera priemonė dirstelėti į pasaulį atviru žvilgsniu, be išsankstinio nusistatymo. Na, tikriausiai tai visai ir ne dzenas?
 
< 2007-03-10 knygos 2007-03-13 >
komentarų: 0neteisingų atsakymų: 0teisingų be komentaro: 0
kaip komentuoti?vardas:
Kontrolinis klausimas:url:
Ar šventai tikiu priežastingumo principu?

atsakymas:
Įrašyti(pasitikiu Jūsų vidiniu cenzoriumi (ąčęėįšųūž, rupūžė ir t.t.))

rzu
dienos
saulė
modeliai
kūryba
ratilai
kas ir kaip
parama