blogas – tekstų skaitymo būdas

 
KETURIASDEŠIMT ŠEŠTOJI METŲ SAVAITĖ
(grįžti prie sąrašo)
 
 
2008-11-10, ne simboliai svarbiausia
 
Rašyti šia tema sunku, tačiau vienoje pašto konferencijoje perskaitęs Dainiaus Žalimo laišką, kurio fragmentą cituoju (įdėjau ir nuorodas į tekste minimus teisės aktus), susinervinau:

Su apgailestavimu turiu konstatuoti, kad zymus Santalkos narys Kestutis Cilinskas siandien pamyne esminius Santalkos principus - pasisake ir balsavo pries istatyma, numatanti baudziamaja atsakomybe uz sovietiniu ir nacistiniu nusikaltimu neigima. Tai yra ne tik nekompetencija ir privalomu ES teises aktu (pamatinio sprendimo del kovos su rasizmu ir ksenofobija) neigyvendinimas, bet ir spjuvis sovietiniu nusikaltimu aukoms bei Lietuvios uzsienio [politikos pagrindamas (mes siekiame europiniu lygiu suvienodinti nacistiniu ir sovietiniu nusikaltimu traktavima, sioje srityje dirba Zingerio komisija).

Cia citata is pranesimo:

"Čia arti politinio persekiojimo. Turėsime politinių kalinių, - balsuoti prieš projektą parlamentarus ragino Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijai priklausantis Kęstutis Čilinskas. - Bus galima traukti baudžiamojon atsakomybėn už nuomonę, mintį."

Kęstučio Čilinsko veiksmais pasąmoningai pasitikiu nuo to laiko, kai jis gana donkichotiškai stojo ginti mokinių teisių po egzamino skandalo (net jei per stebuklą ir būtų paaiškėję, kad tai buvo ne visai sąžiningai egzaminą laikę mokiniai).

Intuityviai vis tik nenorėčiau, kad Lietuvoje vėl grėstų baudžiamoji atsakomybė už neatsargias mintis. Turiu omenyje, koks nors viešas, rezonansiškas fašistinių pažiūrų demonstravimas (sakykime, eisena centrine miesto gatve), galėtų būti kvalifikuojama, kaip kurstymas; bet ramus svarstymas (sakykime, ne itin populiariame bloge) ne visada turėtų tapti kriminaliniu nusikaltimu.

Laimei, gana greitai aptikęs L. Donskio straipsnį vėl turiu gražių sakinių pacitavimui:

Viena iš tokių pavojingai nuvertintų pastaraisiais dešimtmečiais tapo genocido sąvoka. Iškart noriu pasakyti, kad šios sąvokos nuvertinimas ne tik nėra rūpesčio visa žmonija ir viso žmoniškumo būkle padarinys, bet, priešingai, yra savęs pavertimo istorijos ir pasaulio centru, sykiu ir nejautrumo žmonijai simptomas. Dar daugiau, už besaikio šios sąvokos vartojimo slypi diskusijos užgniaužimo grėsmė.
[...]
Neverta nuvertinti genocido sąvokos ir išvedžiojimais apie kultūrų bei kalbų genocidą. Tokio dalyko paprasčiausiai nėra. Jis niekada ir neegzistavo. Nemalonu šitą pripažinti, bet, deja, iki XX amžiaus didesnės ir galingesnės šalys ne tik nukariaudavo, bet ir asimiliuodavo kitas šalis bei tautas. Priverstinė individų ir tautų asimiliacija yra neabejotinai didžiai atgrasi imperinės politikos ir imperializmo, kaip dvasinio principo, dalis, bet ji nėra nusikaltimas žmonijai po to, kai virsta rutinizuota ir savanoriška praktika, kuriai ryžtasi mažesniųjų tautų elitai, iškylantys metropolijoje. Pagaliau, negalime juk mes visos mūsų civilizacijos istorijos laikyti vienu nuolat besitęsiančiu nusikaltimu ir nepabaigiamu kažkieno genocidu.
[...]
Apskritai mėginimas kriminalizuoti diskusiją man skamba ne tik kaip visiškas nesusipratimas demokratine save laikančioje valstybėje, bet ir kaip rimta grėsmė minties bei sąžinės laisvei, kurią galima imtis mėginti gniaužti prisidengus grėsme nacionaliniam saugumui arba tautos orumui. Atleiskite, bet juk visa tai melodijos iš autoritarinių režimų repertuaro.

Labai norėtųsi, kad dešiniųjų koalicijos pergalė šiuose rinkimuose atneštų šaliai ekonomines, struktūrines, o ne banalias ideologines, politines ar policines pasekmes...
 
< 2008-11-09 visuomenė 2008-11-12 >
komentarų: 0neteisingų atsakymų: 0teisingų be komentaro: 4
kaip komentuoti?vardas:
Kontrolinis klausimas:url:
Pavojingai nuvertinta sąvoka.

atsakymas:
Įrašyti(pasitikiu Jūsų vidiniu cenzoriumi (ąčęėįšųūž, rupūžė ir t.t.))

rzu
dienos
saulė
modeliai
kūryba
ratilai
kas ir kaip
parama